تفسیر آیات بر اساس اسرائیلیات تفسیر طبری و الدرالمنثور در «نقد قرآن»!

تفسیر آیات بر اساس اسرائیلیات تفسیر طبری و الدرالمنثور در «نقد قرآن»!
پاسخ اجمالی: 
در ماجرای خلقت حضرت حوا (س) اگر به قرآن مراجعه شود، به دست می‌آید که سخن از خلقت حوا از جنس آدم است نه از دنده آدم، اما وقتی که به تورات مراجعه می‌‌شود به دست می‌آید که خلقت حوا از دنده آدم، آنجا مطرح شده است.

شبهه:

دکتر سُها در مبحث «خلقت آدم از گل» خلقت همسر آدم (حوا) را مطرح می‌کند و با اشاره به آیه اول سوره نساء و ششم زمر، از قول صحابه نقل می‌کند که خداوند حوا را از دنده آدم خلق کرد (بیرون کشید). البته ایشان این مطلب را بر اساس تفسیر طبری، (طبری، ج 4، ص 244) و تفسیر سیوطی (سیوطی، الدرّ المنثور، ج 2، ص 423) نقل می‌کند. (نقد قرآن، ص 677) سپس علیه قرآن اقامه دعوی می‌کند و شبهات خود را مطرح می‌سازد و می‌نویسد: «واضح است که این داستان خلقت آدم و همسرش با دانش زیست‌شناسی و تکامل ناسازگار است ... و محمد همان نظر باستانی غلط را پذیرفته و در قرآن وارد کرده است. این خطای بزرگ قرآن، نشان می‌دهد که قرآن ساخته محمد است نه خدا.» (نقد قرآن، ص 8 ـ677)

پاسخ تفصیلی:

وقتی درباره خلقت حوا به آیات قرآن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که سخن از خلقت از جنس آدم است نه از دنده آدم. «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَ نِسَاءً وَاتَّقُوا اللّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبَاً»؛ (نساء/ 1)؛ اى مردم! [خودتان را] از [عذاب‏] پروردگارتان حفظ كنيد، (همان) كسى كه شما را از يك شخص آفريد و از او همسرش را آفريد و از آن دو، مردان و زنان فراوانى منتشر ساخت. و خودتان را از [عذاب‏] خدايى كه به (نام) او از هم‏ديگر درخواست مى‌‏كنيد، نگه‏دارى كنيد و [خودتان را از ضرر قطع رابطه با] خويشاوندان [حفظ كنيد، چرا] كه خدا همواره بر شما نگهبان است.

«خَلَقَكُم مِن نَفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِنَ الْأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقاً مِن بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلاَثٍ ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى‏ تُصْرَفُونَ» (زمر/ 6) شما را از يك شخص آفريد، سپس از او همسرش را آفريد و براى شما هشت زوج از دام‏‌ها (پديد آورد و) فرو فرستاد. شما را در شكم‏‌هاى مادرانتان آفريد؛ آفرينشى بعد از آفرينش، در ميان تاريكى‏‌هاى (لايه‌‏هاى) سه گانه. اين خدا، پروردگار شماست؛ فرمان‏روايى تنها از آن اوست؛ هيچ معبودى جز او نيست؛ پس چگونه (از حق) روى گردانيده مى‏‌شويد؟!.

و هنگامی که درباره خلقت حوا به تورات مراجعه می‌‌کنیم می‌بینیم که خلقت حوا از دنده آدم را به صراحت مطرح کرده است: «خداوند، خوابی ‌گران بر آدم مستولی کرد تا به خفت و یکی از دنده‌هایش را گرفت و گوشت در جایش پر کرد و همسری موافق وی بساخت ...» (کتاب مقدس، سفر پیدایش، باب 2، آیه 21ـ22)

جالب این است که در احادیث اهل بیت (ع) با روایات موافق تورات برخورد شده است و آنها را تکذیب ‌کرده‌اند (تفسیر صافی، ج 1، ص 413 و المیزان، ج 4، ص 147) و در تفاسیر معتبر قرآن به همین تفاوت تورات و قرآن در ماجرای خلقت حوا اشاره شده است (ر.ک: تفسیر المیزان، ج 4، ص 147 و تفسیر قرآن مهر، ج 4، ص 26) و حتی علامه طباطبایی صریحاً روایات مربوط به خلقت حوا از دنده چپ آدم را ذکر کرده و آنها را موافق روایات یهودی وارد شده در تورات خوانده است. (المیزان، ج 4، ص 147)

آری این‌گونه بر اساس روایات موسوم به اسرائیلیات تفسیر طبری و الدرالمنثور، مطالب خرافی تورات را به قرآن نسبت می‌دهند و آن را خطای بزرگ قرآن می‌خوانند (در حالی که در قرآن نیامده است) و پیامبر اسلام را محکوم می‌کنند!!!