بخشی از آیات قرآن کریم به توصیف قیامت و رویدادهای آن از جمله وضعمجرمان در قیامت میپردازد. از این میان، آیاتی استنطاق و پرسش از مجرمان و اعمالشان را حتمی میانگاردو به تأکید، پرسش از عموم مردم، گناهکاران و حتی فرستادگانالهی را گزارش میدهد و پارهای دیگر از آن، بر عدم پرسش از مجرمان و افعال مجرمانهشان دلالت دارد. از اینرو، بین دلالات این دودسته از آیات، ناسازگاری و تناقض (ظاهری) پدیدار شده است. مفسران قرآن کریم کوشیدهاند با تبیین درستآیات، تناقض یاد شده را مرتفع سازند. عدم توجه به موقعیتمکانی پرسش، اختلاف موضوع پرسش در آیات،توجه نداشتن به شرائط تناقض بین دو گزاره و نهایتاً عدم توجهبه قواعد تفسیر از جمله پاسخهایی است که به این تناقض ظاهری داده شده است. پژوهش حاضر میکوشد با بررسی آیات مورد نظر و گونهشناسیآیات پرسمان گناهکاران، ضمن بهرهمندی از قواعد تفسیر، تعدد پرسشها، نفیپرسش حقیقی و اثبات پرسشهای مجازی و نیز بیان تعدد مواقف در آخرترا تبیین نموده و به تناقض نماییهای این دسته آیات قرآنی، پاسخی مستدّل ارائه کند.