شبهه:
خداوند در قرآن فرموده است: «هركس را كه خدا بخواهد هدايت مىكند» پس اگر خدا نخواهد، شخص هدايت نخواهد شد و تلاشهاى انسان بيهوده است.
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا جهت فهم بهتر پاسخ این شبهه مثالی ذکر میشود. دو دانشآموز را در نظر بگيرید كه زير نظر معلمى دلسوز و مهربان تحصيل خود را آغاز مىكنند. معلم درسهاى اوليه را براى هر دو نفر تدريس مىكند. دانشآموز «الف» درسها را خوب مىخواند و تكاليف خودش را خوب انجام مىدهد، پس شايستگى اين را پيدا مىكند كه معلم درس بعدى را به او ياد بدهد و در واقع به خاطر شايستگى كه دارد معلم او را به درس بعدى يا كلاس بالاتر هدايت مىكند، ولى دانشآموز «ب» نه تنها درسهايش را خوب نمىخواند، بلكه دفترهايش را هم پاره مىكند، معلم را مسخره مىكند و ... . معلم مهربان چنين دانش آموزى را رها مىكند، تا در گمراهى و جهل و بىسوادى بماند و اين باقى ماندن او در جهل و نادانى نتيجه كوشش نكردن دانشآموز «ب» است و ربطى به معلم ندارد.
خداوند مهربان نيز ما انسانها را آفريده و پيامبران را براى تعليم و ياد دادن راه درست و پاك شدن ما فرستاده است. در اين ميان برخى انسانها، تعليمات پيامبران را به خوبى ياد مىگيرند، خداوند نيز به آنها كمك مىكند، تا در راه هدايت ثابت قدم باشند يا به درجات بالاتر هدايت راه يابند و به خداوند نزديك شوند، ولى انسانهايى كه با اختيار خودشان از راه راست منحرف مىشوند، خداوند آنها را رها مىكند تا در جهل و گمراهى باقى بمانند و هر روز بيشتر از روز قبل در باتلاق نادانى و گمراهى فرو روند. بنابراین هدايت خدا داراى چند مرتبه و درجه است.
مراتب اوليه هدايت، شامل همه انسانها مىشود. اينكه خدا عقل داده كه خوب و بد را بفهمند و پيامبران را فرستاده تا مردم را راهنمايى كنند، از مراحل اوليه هدايت است. ولى هدايتهاى ويژه خدا و عنايتهاى مخصوص پروردگار شامل حال كسانى مىشود كه در راه خدا قدم بر مىدارند. پس معناى آياتى مانند: «الله يهدى من يشاء»؛ خداوند هر كه را اراده كرده هدايت مىكند، (بقره، آيه 213) اين است كه اراده الهى بر اين تعلق گرفته است كه خداوند بر هدايت مؤمنان بيفزايد و آنان را مشمول عنايت ويژه خودش كند؛ چنان كه در قرآن مىفرمايد: خداوند بر هدايت هدايت يافتگان مىافزايد. (مريم، آيه 76)